بستر روسازی راه به چه عواملی بستگی دارد؟

کیفیت و ضخامت بستر روسازی راه به نوع مصالح و نوع راه، میزان حجم ترافیک، شرایط جوی و بودجه‌ در دسترس بستگی دارد. زیرسازی آسفالت، لکه گیری آسفالت و بهسازی آسفالت از جمله عواملی است که اگر کیفیت مصالح مناسب نباشد موجب خرابی مجدد وهزینه تراشی می شود. روزبه شن بیش از ۷ سال است که در صنعت راه سازی فعالیت می‌ کند.این شرکت با تجارب بالایی که دارد همیشه بهترین نوع از مصالح را برای روسلزی راه استفاده می کند. در ادامه به ویژگی‌ های بستر روسازی و لایه های تشکیل دهنده آن می‌پردازیم.

بسترسازی راه

 مواردی اعم از کیفیت خاک، عوامل جوی، محل اجرای پروژه از نظر حجم ترافیک در انتخاب لایه‌های روسازی نقش دارند. بر اثر فشارهایی که گاهی بیش از حد مجاز و به دلیل حجم ترافیکی بالا به آسفالت تحمیل می شود، می‌تواند منجر به شیارهای عمیقی در بستر روسازی شود. به طور کلی تمام خاک‌ها برای بسترسازی مناسب هستند اما چند نوع از خاک‌ها فقط در مناطق خشک پایداری کافی را دارند و در مناطقی با شرایط جوی بارندگی زیاد و یخبندان یا ترافیک سنگین ایده آل نیستند  اما متخصصین روزبه شن با استفاده از ترکیباتی مانند آهک این مصالح را تغییر داده و مقاومتشان را بافزایش می‌دهند. بسترروسازی راه آخرین لایه از سطح متراکم خاکریزها، خاکبرداری‌ها یا زمین طبیعی و اصلاح شده است که براساس هرکدام از این شرایط به روش‌های مختلف آماده می‌شود.

بستر روسازی خاکریزها

برای آماده کردن بستر روسازی خاکریزها، در تمام قسمت‌های محل اجرا دو لایه نهایی به ضخامت حداقل ۳۰ سانتی متر  پخش شده و سپس آب پاشی، شیب بندی و فشرده می شوند‌. در مکان‌هایی که نوع خاک مناسب بستر روسازی نیست و امکان انتقال خاک مناسب از لحاظ حمل و نقل یا اقتصادی وجود ندارد، می‌توان همانطور که ذکر شد از آهک و یا دیگر ترکیبات شیمیایی برای تثبیت خاک استفاده کرد.

بستر سازی خاکبرداری‌ها

 بسترسازی خاکبرداری‌ها براساس نیمرخ‌های عرضی تعیین می‌شود که دو حالت برش‌ خاکی و سنگی دارد. در روش خاکبرداری برش خاکی، بستر سازی در مکان‌های با حجم ترافیکی پایین در دو قشر و در محل‌های پر رفت و آمد در دو یا سه قشر آماده می‌شود. در خاکبرداری برش سنگی، کف برش‌ها مقاوم هستند اما معمولا با وجود نا همواری‌ها و نفوذ ناپذیری سنگ به وسیله یک قشر خاکریز از مصالح مناسب بسترسازی به ضخامت ۱۵ سانتی متر انجام می‌شود، قابل ذکر است در محل‌هایی با سنگ نا مرغوب دو قشر خاکریز با ضخامت ۱۵ سانتی متر اجرا می‌شود.

هدف بستر روسازی راه

هدف از ایجاد بستر روسازی راه، ساخت یک سطح صاف و هموار، افزایش ایمنی راه‌ها، جلوگیری از تغییرشکل و شکست برش خاکی و نشست راه‌ها، کاهش تنش و فشار است. یک متخصص راه سازی باید با تمام اهداف روسازی راه نیز آشنا باشد و متناسب با شرایط و موقعیت محل، بهترین نوع از مصالح را انتخاب کند. متخصصان امر روزبه شن کاملا در این زمینه مهارت دارند.

تراکم بستر روسازی راه

 میزان تراکم با توجه به ناحیه‌ی اجرا انتخاب می‌شود که معمولا در یک یا دوقشر به ضخامت ۱۵ سانتی متر اجرا می‌شود اما در محل‌هایی با راه‌های فرعی و خاک درجه دو از یک قشر به ضخامت ۲۰ سانتی متر استفاده می‌شود‌. تمامی مراحل لازم است زیرنظر مهندسین با تجربه و مهارت کافی انجام شود تا براساس محل اجرا و نوع خاک و شرایط موجود مسیر و روند کار مشخص شود.

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است