انواع آسفالت بتنی چیست - روزبه شن

انواع بتن آسفالتی چیست؟ بررسی معایب و مزایایی آن

بتن آسفالتی معمولا برای روسازی راه‌ها و ساخت جاده‌ها، بزرگراه‌ها، پارکینگ‌ها و… استفاده می‌شود. جنس بتن آسفالتی از ماده‌ای کامپوزیتی است، به طورکلی و عامیانه به آن آسفالت یا بلک تایپ می‌گویند و با علامت اختصاری AC نشان داده می‌شود، همچنین از اصطلاح قیر ماکادام یا آسفالت نورد  نیز برای بیان بتن آسفالتی استفاده می‌شود. بتن آسفالتی از ترکیب سنگدانه‌های معدنی و آسفالت ساخته شده‌اند، آسفالت نقش چسب را ایفا می‌کند و سنگدانه‌ها را به یکدیگر می‌چسباند و بتن آسفالتی به صورت لایه‌های متراکم تشکیل می‌شود. جالب است بدانید ابتن آسفالتی که برای روسازی و روکش آسفالت کاربرد دارد توسط ادوارد دی اسمدت مخترع بلژیکی اختراع شده‌ است. روزبه شن در ساخت و عرضه انواع بتن آسفالتی فراهم می کند.

انواع آسفالت بتنی - rozbehshen

انواع بتن آسفالتی

بتن های آسفالتی در کارخانه روزبه شن به شکل های متنوع ساخته می شود. انواع بتن آسفالتی به شرح زیر است:

بتن آسفالتی مخلوط داغ

 همانطور که از نام این نوع بتن آسفالتی مشخص است در دمای بالا ساخته می‌شود و حرارت نقش مهمی در ساخت و تولید آن دارد.  بتن آسفالتی در دمای ۱۶۰ درجه سانتیگراد تشکیل می‌شود و این امر موجب کاهش رطوبت و ویسکوزیته در آن است. مهندسین روزبه شن طی این روند بتن آسفالتی با دوامی را تولید می‌کنند. در اجرای بتن آسفالتی مخلوط داغ غلتک کشی و فشرده‌سازی در دمای بالا انجام می‌شود زیرا ممکن است روکش آسفالت قبلی سرد باشد و در هنگام غلتک کشی باعث سرد شدن بتن آسفالتی شود و فشرده سازی به خوبی انجام نشود. بتن آسفالتی داغ در مناطقی مانند مسیرهای مسابقه، فرودگاه‌ها، بزرگراه‌ها و به طور کلی مناطق شلوغ کاربرد دارد. از بتن های آسفالتی می توان در جهت زیر سازی آسفالت استفاده کرد.

بتن آسفالتی مخلوط گرم

یکی دیگر از انواع بتن آسفالتی، بتن آسفالتی مخلوط گرم است که با اصافه کردن  یکی از ترکیباتی مانند موم یا زئولیت دمای ترکیب را نسبت به بتن آسفالتی مخلوط داغ کاهش می‌دهند، این عمل برای محیط زیست و کارگران خطر کمتری دارد زیرا مصرف سوخت فسیلی را به حداقل می‌رساند و دود کمتری در فضا منتشر می‌شود.

بتن آسفالتی مخلوط سرد

 این نوع بتن آسفالتی که برای لکه گیری آسفالت بکار می‌رود نیازی به دمای بالا ندارد زیرا متخصصین روزبه شن هنگام تهیه و ساخت آن با یک عامل امولسیون کننده، قیر و ترکیبات اولیه را امولسیون میکنند و چون از دمای بالا استفاده نمی‌شود رطوبت در آن باقی می‌ماند و مقاومت بالای ندارد. همانطور که ذکر شد بتن آسفالتی مخلوط سرد چون مانند دو نمونه‌ی قبل بادوام نیست بیشتر برای جاده‌های کم تردد و لکه گیری آسفالت در مکان‌های آسیب دیده استفاده می‌شود.

روزبه شن با سابقه سال ها فعالیت در زمینه عمرانی، آماده ارائه خدمات در زمینه آسفالت و فروش قطعات بتنی اعم از دیوار پیش ساخته بتنی ، باکس بتنی پیش ساخته و … می باشد، کافیست با ما تماس بگیرید

مزایای بتن آسفالتی

این نوع بتن نسبت به آسفالت مقرون به صرفه تر است و هزینه‌ی کمتری را متحمل می‌کند، آب کمتری را جذب می‌کند و محافظ خوبی برای ترکیبات زیرسازی آسفالت است همچنین احتمال خراب شدن و نشت کردن این بتن خیلی پایین است، از دیگر مزایای آن این است که در دمای بالا تغییر شکل نمی‌دهد و ظاهری زیبا دارد و مهمترین نکته که قابل توجه است استفاده و بهره‌ برداری از آسفالت در زمان کوتاه و حداقل ۲۴ ساعت بعد از اجرا است.

معایب بتن آسفالتی

این نوع بتن دانش و تجربه‌ی زیادی را در هنگام ساخت می‌طلبد و همچنین هنگام اجرا اگر به درستی ریخته نشود باعث ترک و شیار در آسفالت می‌شود ونیاز به درزگیری آسفالت خواهد بود که با وجود دانش و تجربه‌ی مهندسین روزبه شن تولید و اجرای بتن آسفالتی به بهترین شکل انجام می‌شود.

تخریب و ترمیم بتن آسفالتی

 عواملی مانند سرمای شدید، سرعت و تردد خودروها، سهل انگاری هنگام اجرا باعث تخریب بتن می‌شود که به صورت ترک و شیار یا فرورفتگی خود را نشان می‌دهد که با زهکشی و فشرده سازی مناسب قابل ترمیم است.

سخن پایانی

در نتیجه بتن آسفالتی نوعی آسفالت با مقاومت و ماندگاری بالا است که اغلب در دما و فشار بالا تولید می‌شود و جنس آن از کامپوزیت است، تولید و اجرای آن نیاز به تجربه و مهارت کافی دارد و در مکان‌های پرتردد استفاده و اجرا می‌شوند‌.

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است