انواع آسفالت جاده ای - شرکت روزبه شن

انواع آسفالت جاده ای را بهتر بشناسیم

 در ابتدا باید بدانیم آسفالت به طور کلی  ماده‌ای به شدت چسبنده است که به رنگ سیاه دیده می‌شود. چسبندگی آسفالت آن را به عایق خوبی در برابر رطوبت تبدیل کرده است. این ماده از شن و ماسه و ماده‌ایی سیاه و چسبنده به نام قیر ساخته می‌شود که در ساخت جاده‌ها، زیرسازی راه‌ها، باند فرودگاه‌ها، عایق پشت بام‌ها کاربرد دارد. آسفالت از هیدروکربن ساخته می‌شود و اگر آن را با کربن دی سولفید ترکیب کنیم به طور کامل حل می‌شود. زیرسازی آسفالت و اجرای دقیق و اصولی آسفالت به دست تیم مجرب روزبه شن به وسیله‌ی ماشین آلات اتوماتیک انجام می‌گیرد. انواع خدمات جاده‌ای مربوط به بهسازی آسفالت ، لکه گیری آسفالت ، تراش آسفالت و…. در شرکت روزبه شن قابل انجام است. آسفالت به طور کلی به سه تنوع گرم، حفاظتی، سرد دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

انواع آسفالت جاده ای - روزبه شن

آسفالت گرم

 به آسفالت‌هایی که در حرارت با قیر مخلوط می‌شوند و همچنین به صورت گرم بر روی زمین یا محوطه‌ اجرا پخش و متراکم می‌شوند، آسفالت گرم گویند. آسفالت گرم از مخلوط چند ماده مثل شن و ماسه و سنگدانه‌ها و قیر که ماده‌ی اصلی آن است ساخته می‌شود. براساس نوع قیری که در ساخت آسفالت گرم استفاده می‌شود درجه حرارت هنگام ساخت باید مابین ۱۰۵ تا ۱۶۳ درجه سانتیگراد باشد که در کارخانه ساخته و به محل مورد نظر منتقل شده و در آن جا به صورت ماده‌ای خمیری بر روی زمین پخش شده و سپس با ماشین آلات مخصوص فشرده و متراکم می‌شود. این ماده بعد از سرد شدن به جامدی مقاوم تبدیل می‌شوند. از بین آسفالت‌های گرم، بتن آسفالتی مقاوم‌ترین آسفالت گرم است که ماندگاری بیشتری نیز دارد. بتن آسفالتی در روسازی جاده‌ها، باند فرودگاه‌ها و مکان‌های با حجم ترافیک بالا کاربرد دارد.

شرکت روزبه شن با تجربه چندین ساله در زمینه تولید محصولات بتنی نیز آماده ارائه خدمات می باشد، برای خرید به صفحه دیوار پیش ساخته بتنی مراجعه بفرمایید

ساختار آسفالت گرم

ساختار آسفالت گرم به چند بخش تقسیم می‌شود که مختصر به توضیح هر بخش می‌پردازیم.

  • ماسه آسفالت که برای مسطح سازی آسفالت یا رویه قدیمی کاربرد دارد از ترکیب ماسه شکسته با قیر بدست آمده و قطر این بخش حدود ۱۵ میلیمتر است.
  • بخش دیگری به نام اساس قیری وجود دارد که اولین مرحله روسازی آسفالت بعد از پایان زیرسازی است. سنگ‌های این مرحله نسبتا بزرگتر هستند و از این لایه در مناطقی با یخبندان و احتمال سیل و بارش شدید استفاده نمی‌شود.
  • لایه آسفالت آستر، بخشی از آسفالت است که بین لایه‌های زیرین و لایه‌ی رویه قرار می‌گیرد. این بخش با توجه به ساختاری که در برابر فشار دارد، مقاومت آسفالت را در مکان‌هایی با ترافیک بالا افزایش می‌دهد و در نتیجه از تغییر شکل آسفالت جلوگیری می‌کند.
  • آسفالت رویه آخرین بخش از آسفالت است که قابل دیدن است و در ارتباط مستقیم با فشار و شرایط جوی است و اهمیت زیادی دارد و از قیر بیشتری تشکیل می‌شود، همچنین برای حفظ ظاهر شهر رویه‌ی آسفالت باید هموار و زیبا باشد.

آسفالت حفاظتی چیست؟

 آسفالت حفاظتی نیز از ترکیب سنگدانه و قیر ساخته می‌شود، اما در ترکیب این نوع آسفالت سنگدانه‌ها اندازه کوچکتری دارند، که با هدف محافظت از محوطه ساخته می‌شوند. در پشت بام‌ها برای روکش کردن و ایجاد محافظی برای ایزوگام استفاده می‌شود همچنین در مکان‌هایی که فشار و رفت و آمد در آن‌ها کمتر است کاربرد دارند. مقاومت آسفالت محافظتی محسوس و زیاد نیست و در ترکیباتش از قیر بیشتری استفاده شده است. آسفالت حفاظتی انواع مختلفی اعم از یک لایه، چند لایه، سرد، پریمکت، تک کت، سیل کت‌ها و ردمیکس دارد که از هرکدام بسته به محل اجرا استفاده می‌شود. در اجرای این آسفالت پخش قیر در محل موردنظر با استفاده از شن و ماسه و بتن انجام می‌گیرد. به طوری که سنگدانه و ماسه‌ها بر روی محل موردنظر پخش شده و سپس با استفاده از دوغاب و میکروسرفیسینگ پخش قیر انجام می‌شود.

آسفالت سرد چه کاربردی دارد؟

این نوع آسفالت با اسم Cold mix شناخته می‌شود و همانند دو نوع دیگر از سنگدانه و شن و قیر تشکیل شده است. این آسفالت در همان دمای محیط با یکدیگر ترکیب شده و سپس در محدوده پخش و فشرده می‌شود و حالتی جامد به خود می‌گیرد. آسفالت سرد را می‌توان در مسیرهای دور نیز استفاده کرد زیرا خراب نمی‌شود و تغییر شکل نمی‌دهد بنابراین همچنان قابل استفاده است. همچنین آسفالت سرد این مزیت را دارد که در انبار ذخیره و در زمان‌های دیگر استفاده شود. این آسفالت در کف سالن‌ها و مکان‌های ورزشی، همچنین در ساختن و تعمیر و روسازی مسیرها نیز کاربرد دارد.

با توجه به ویژگی‌های ذکر شده و دیگر فاکتورهای لازم در انتخاب آسفالت مناسب بهتر است برای تصمیم‌گیری و انتخاب درست با مشاورین روزبه شن مشورت‌های لازم را انجام دهید.

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است