لکه گیری آسفالت به فرایندی که در ان محدوده ای از روسازی آسفالت دچار خرابی زیادی باشد، برداشته می شود و جایگزین مناسبی انتخاب می شود و یا مواد دیگری افزوده می شود تا محدوده خراب شده را پوشش دهد را می گویند. در بیشتر مواقع بعد از خراب شدن آسفالت به جای نوسازی ان که هزینه و وقت زیادی می برد از لکه گیری اسفالت استفاده می کنند. این نکته را مد نظر داشته باشید که هر محصولی بعد از گذشت چند سال دچار خرابی و استهلاک می شود و نیاز به تعمییر و یا ترمیم و بازسازی دارد پس انواع آسفالت ها هم بعد از مدتی به دلیل فشار های ناشی از ترافیک و رفت و امد ماشین ها و هم چنین تغییرات دمایی و شرایط اب و هوایی هم احتیاج به ترمیم و لکه گیری دارند. لکه گیری آسفالت باعث می شود که از اسیب به ماشین ها و وسایل عبوری کم شود و هم چنین از گسترش خرابی ها به بقیه نقاط آسفالت جلوگیری می شود. در لکه گیری آسفالت بهتر است از سنگ هایی با دانه بندی ریز و قیر زیاد استفاده شود. امروزه روش های جدید زیادی برای لکه گیری خرابی ها و درزگیری ترک ها استفاده می شود ولی این که در هر وضعیتی، از چه روشی و چه ماده ای استفاده کنیم خیلی مهم است.
انواع این لکه ها و دلایل خرابی ان ها
لکه های آسفالت انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر می شود:
- تغییر شکل دادن سطح آسفالت مثل شیار افتادگی، نشست، برامدگی، تورم و موج افتادگی
- خرابی های سطحی مثل قیر زدگی، صیقلی شدن و شن زدگی نیز شامل لکه گیری ها می شود.
- ترک های به وجود امده بر اثر بارگذاری، به دلیل عبور ترافیک سنگین بر روی روسازی به وجود می اید و ترک هایی که بر اثر بارگذاری به وجود نمی ایند و بر اثر عوامل محیطی هستند و ترک های ترکیبی که به دلیل هر دو عامل به وجود می ایند.ع ترک خوردگی ها مثل ترک های پوست سوسماری، ترک های عرضی، ترک های بلوکی، ترک های طولی، ترک های برشی و ترک های انعکاسی.
- چاله ها و وصله ها
دلیل های زیادی برای خراب شدن آسفالت ها وجود دارد مثل نوع روسازی، تعداد و نوع وسایل نقلیه ای که از راه ها عبور می کنند، نوع و جنس مصالح بستر و روسازی، شرایط جوی و زهکشی، کیفیت و ضوابط و معیار های طرح و اجرا و در آخر نگهداری از عوامل خراب شدن آسفالت به حساب می ایند که سبب می شود که به لکه گیری آسفالت نیاز باشد.
روش های لکه گیری آسفالت
براساس نوع خرابی راه های گوناگونی برای لکه گیری آسفالت وجود دارد که شامل:1- روش های لکه گیری چاله ها که خود شامل سه روش موقتی یعنی ریختن و رفتن و یا ریختن و غلتک زدن می شود، روش نیمه دائم و روش جدید تزریق فشاری. 2- روش لکه گیری عمقی و نیمه عمقی. 3- روش لکه گیری جدید سطحی. 4- روش لکه گیری جدید با استفاده از بازیافت کردن مصالح.
برای انتخاب روش مناسب برای لکه گیری باید به عوامل زیر توجه کرد:
- نوع روسازی و میزان خرابی
- نوع راه وسطح ترافیک
- اقتصادی بودن ترمیم
- وجود مصالح با کیفیت و ایمنی کارگران و دیگران
- در دسترس بودن پرسنل و تجهیزات
- انتخاب زمانی از سال که در خلل ان عملیات ترمیم انجام شود.
- فاکتور های اقلیمی و محیطی